הכרת המערכת חזור

בעבר היו מספר אירועי אש חמורים בקרונות PP וDD .

  • אירוע שריפה בקרון כוח PP 301 שהחל כנראה מהתלקחות של חוטי החשמל ושרף את מרבית הקרון
  • אירוע שריפה בקרון כוח DD סדרה ראשונה שהיה בדרכו חזרה ממשחק כדורגל בבאר-שבע. כובה בעזרת מטפים

בנוסף בסקר סיכונים שבוצע לכלל הניידים עלה הנושא – "העדר מערכת כיבוי אש בקרונות PP ו DD סדרה ראשונה" כסיכון בטיחותי המחייב מענה מידי.

בעקבות כך הוחלט ברכבת ישראל להתניע פעילות של תכנון והתקנת מערכת לגילוי וכיבוי אש בקרונות PP ו DD סדרה ראשונה - מכרז 11408

היתרונות של מערכת כיבוי בערפל מים בלחץ גבוה

אפקט הכיבוי:

בעת מגע טיפות המים הקטנות שבערפל עם חום האש נוצרת אינטראקציה

שבה הן קולטות ומורידות את רמת החמצן ואת חום האש מאזור השרפה

ועקב כך מתחממות ומתנפצות ובכך שטח הכיסוי

של ליטר אחד מים גדל לפי 1650 והתהליך חוזר על עצמו

בעת התהליך אזור האש מתקרר ואין בו חמצן והאש כבת!

  • מערכת האש הקיימת בקטרי יורו 3200 מורכבת ממערכת כיבוי ערפל מים של חברת FOGTEC ומערכת גילוי אש המתבססת על גלאי כבל ליניארי המכויל ל ᵒC 216 וחמשה גלאי חום: שני גלאים המכוילים ל ᵒC 88 מעל לארונות חשמל מתח גבוה, 2 גלאי חום המכוילים ל ᵒC 183 הממוקמים מעל מערכת הטורבו וגלאי חום המכויל ל ᵒC 163 הממוקם מעל לגנראטור. מערכת האש מופעלת רק בתנאי שמתקבלת התראה מגלאי החום ומגלאי הכבל הליניארי במקביל.

  • עקב ריבוי התראות ופריקות השווא הוחלט לשדרג את מערכת גילוי האש לגלאי להבה בדומה למותקנים ב PP וב DD סדרה ראשונה.

הותקנו שלושה גלאי להבה מסוג 20/20MI מתוצרת חברת ספקטרוניקס בחדר מנוע-גנראטור. שניים מצד שמאל ואחד מצד ימין

  • גלאי הלהבה המותקנים בקרונות הינם מתוצרת חברת  Spectronix מדגם .20/20MI
  • גלאי זה מגרסה חדשה של -   triple IR spectrum  flame detectorהגלאי מתבסס על טכנולוגיה של עיבוד אותות דיגיטלי מתקדם כדי לנתח את המאפיינים הדינמיים של האש באמצעות שלושה ערוצי IR להשוואה וזאת לגלות אש וודאית ולמנוע אזעקות שווא.
  • הגלאי מתאים להתקנה במקומות דינמיים המתפתחים ברכבות בתנועה. 
  • בקטר מותקנים שלושה גלאים לאפשר כיסוי אופטימלי ככל האפשר של חלל דיזל גנרטור.
  • על חזית הגלאי מתוקנת נורית כאשר זו מהבהבת בצבע ירוק פעילותו תקינה, כאשר זו מהבהבת בצבע אדום הגלאי נמצא בקדם אזעקה,  כאשר זו דולקת באופן קבוע בצבע אדום זו התראת אש, וכאשר זו מהבהבת בצבע צהוב הגלאי נמצא בתקלה

גלאי החום נותקו ממערכת גילוי האש החדשה אך לפי בקשת הטכנאים החיבור למערכת הבקרה של הקטר נשאר כך שבעת התראת חום מהגלאים מופעל חיווי התראת האש למרות שבפועל הם מנותקים ממערכת האש. הסיבה לכך היא הרצון שהתראות החום ירשמו בלוג התקלות.

מרכזיית אש מסוג EA1071  של חברת FOGTEC הותקנה בדלת ארון מתח נמוך שבחדר הנקי. ליד המרכזייה הותקן לחצן לאיפוס המערכת שמאפשר לאחר ביצוע הכיבוי להפעיל חזרה את המנוע לצורך חילוץ עצמי במידה ומתאפשר.